"ΟΥΔΕΙΣ ΑΓΕΩΜΕΤΡΗΤΟΣ ΕΙΣΙΤΟ"

Άσκηση και υγεία

Όλοι γνωρίζουμε ότι η άσκηση είναι ωφέλιμη, μας κάνει πιο ευδιάθετους, ζωντανούς, ασφαλείς μέσα στο σώμα μας. Η προσέγγιση αυτού του άρθρου αναφέρεται στο πως γίνεται αυτή αλλαγή, τι μεσολαβεί μεταξύ της κίνησης και του τελικού αποτελέσματος, που είναι η ευεξία.

Στην παιδική και νεανική ζωή μας κινούμαστε πολύ, τρέχουμε, ανεβοκατεβαίνουμε, στρίβουμε σε όλα τα επίπεδα και γενικά ασκούμε στο μέγιστο όλες μας τις αρθρώσεις και τους μύες.

Στη νεότητα αρχίζουν οι μεγάλες απαιτήσεις διαβάσματος, ώρες παρακολούθησης, υπολογιστές, οι συνευρέσεις γίνονται πλέον σε πολυθρόνες για καφέ ή φαί. Η καθιστική ζωή κυριαρχεί. Αργότερα η εργασία και οι δραστηριότητες της καθημερινότητας. Η κινητικότητά μας περιορίζεται σημαντικά. Επιλέγουμε μερικές κινήσεις που μας επηρεάζουν στην καθημερινότητα και ζούμε μέσα σ' αυτές. Το σώμα προσαρμόζεται, ξεχνάει να τεντώνεται, να ισιώνει, να στρίβει, να αντέχει την κούραση. Οι μύες μας προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα, γίνονται πιο κοντοί, αφού δεν χρησιμοποιούνται ακραίες θέσεις πιο αδύναμοι, πιο ασταθείς να συγκρατούν τον σκελετό. Ακριβώς γι' αυτό μειώνεται η κυκλοφορία του αίματος και η θρέψη των οργάνων. Η αναλογία των στοιχείων του αίματος απορυθμίζεται με περαιτέρω απορυθμίσεις.

Ο αποδιοργανωμένος μεταβολισμός, η μειωμένη διάθεση και η αναζήτηση προσωρινής χαράς αυξάνουν τη λήψη τροφής πέρα από το αναγκαίο. Οι αδύνατοι μύες δεν μπορούν να συγκρατήσουν το σχήμα του σώματος. Η βαρύτητα τραβάει το σώμα σε νέα δεδομένα. Η αύξηση της κοιλίας αυξάνει τη λόρδωση. Τα αγγεία και τα νεύρα που ακολουθούν την πορεία της σπονδυλικής στήλης, γίνονται και αυτά καμπυλωτά, μειώνεται η ροή και δημιουργούνται πόνοι, διαταραχές αιμάτωσης, δυσλειτουργίες των οργάνων. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στη άνω μοίρα της σπονδυλικής στήλης., είτε από το βάρος, είτε από εργασίες που απαιτούν να σκύβουμε όπως οι εργασίες γραφείων. Σε αυτή την περίπτωση κάμπτεται ιδιαίτερα η θωρακική μοίρα της σπονδυλικής στήλης. και εκτείνεται ιδιαίτερα η αυχενική μοίρα και σαν αντιστάθμιση στην βαρύτητα τα αγγεία και τα νεύρα πάλι τσακίζουν με αντίστοιχα προβλήματα στα όργανα του θώρακα και στο κεφάλι.

Είναι απροσδιόριστο πόσες ασθένειες και προβλήματα υγείας μπορεί να οφείλονται σε διαταραχές του μυοσκελετικού μας συστήματος. Η ισορροπημένη άσκηση (εννοούμε τη γυμναστική που δεν υπερβαίνει το δικό μας προσωπικό όριο) περιλαμβάνει ήπιο πρόγραμμα που δεν καταπονεί αρθρώσεις και μύες, αυξάνει ή διατηρεί την ελαστικότητα του μυϊκού συστήματος. Κύριο χαρακτηριστικό της ισορροπημένης άσκησης είναι ότι αισθάνεσαι ευεξία όχι μόνο μετά αλλά και κατά τη διάρκεια. Οι περισσότεροι έχουμε στο νου μας τη γυμναστική σαν κάτι κουραστικό, δυσάρεστο και αναγκαίο που πρέπει να κάνουμε για να είμαστε δυνατοί, κομψοί και υγιείς.

Φροντίστε με ήπιο και αργό τρόπο την επαναφορά και διατήρηση της μυοσκελετικής υγείας σας. Αυτό σημαίνει γυμναστείτε χωρίς βίαιες ασκήσεις με βάρη ή έντονη αεροβική. Αποφύγετε φάρμακα που δίνουν προσωρινή λύση στους πόνους. Κοιμίζουν τις περιοχές πόνου, δεν θεραπεύουν διότι η θέση του μυοσκελετικού μας συστήματος και η μηχανική που ασκεί εξακολουθεί να υπάρχει ως αιτία δημιουργίας πόνου και δυσλειτουργίας. Αν έχετε μυοσκελετικούς πόνους άσχετα με την διάγνωση καλό είναι να κάνετε φυσικοθεραπεία όπου θα μειωθούν ή θα εξαλειφθούν οι πόνοι. Η προσωπική μου εμπειρία έχει δείξει οτι οι φυσικοί τρόποι είναι δραστικότεροι στους πόνους από τα φυσικοθεραπευτικά μηχανήματα. Στους φυσικούς τρόπους περιλαμβάνονται οι ειδικές ταινίες, η μάλαξη, οι διατάσεις και οι δονήσεις με ειδικά μέσα.

Ένα άλλο θέμα που προλαμβάνει η καλή συντήρηση του μυοσκελετικού μας συστήματος είναι η μείωση ύψους με την πάροδο της ηλικίας. Η καλή ελαστικότητα του μυϊκού μας συστήματος σε συνδυασμό με καλή διατήρηση του σκελετού μας βοηθούν να αισθανόμαστε δραστήριοι, «ψηλοί», και ευκίνητοι.

Η ανάγνωση αυτού του κειμένου δεν έχει σκοπό να σας βάλει σε μία ακόμη διαδικασία «πρέπει να είμαστε υγιείς». Δυστυχώς ο πολιτισμός ανέπτυξε ένα άλλο είδος επιβίωσης από ότι ήταν προγραμματισμένο το ανθρώπινο είδος. Η έντονη φυσική κίνηση για να βρει τροφή να προστατέψει την οικογένειά του, να συντηρήσει το σπίτι του αντικαταστάθηκαν με κινήσεις μία σε καρέκλα γραφείου και πατήματα κουμπιών οικιακών συσκευών. Η νωθρότητα αυτή πέρασε στους μύες μας και το να κινηθούμε πλέον φυσιολογικά θεωρείται γυμναστική και μάλιστα κουραστική. Η νωθρότητα αυτή μας καταλαμβάνει. Τα όργανά με μειωμένη οξυγόνωση και ενέργεια δυσλειτουργούν. Η επόμενη συνέπεια είναι η νωθρότητα να καταλάβει και την ψυχική μας διάθεση. Η κατάθλιψη, οι αμφιθυμικές εξάρσεις μας κάνουν δυσλειτουργικούς. Είναι ζήτημα ζωής και υγείας να κρατάμε επαφή με την πραγματική μας φύση, να έχουμε στόχο και έλεγχο της προσωπικής μας ισορροπίας. Αυτό το κείμενο σκοπό έχει την επίγνωση των «δεδομένων της ζωής μας»που διαβρώνουν την υγεία μας. Ακολουθεί σχηματική αποτύπωση της επίδρασης της άσκησης και της μη άσκησης στο σώμα μας.


Καθημερινότητα με ασκήσεις

 

Ελαστικοί οξυγονωμένοι μύες

  ↓

Υγιής σκελετός, αιμάτωση

   ↓

Οξυγόνωση οργάνων

    ↓

  Υγεία

    ↓

   Ευδιαθεσία

 

Καθημερινότητα χωρίς ασκήσεις

 

Ατονία, ανελαστικότητα

    ↓

Ασταθής σκελετός σε βαρύτητα και παραμόρφωση

     ↓

Μπλοκαρίσματα, πόνοι

      ↓

   Κακοί αιμάτωση

        ↓

         Ασθένεια

         ↓

Ψυχική απροθυμία, αδιαθεσία


<<Ας κινητοποιηθούμε>>

 

 

                                                      Ελένη Μπλαζάκη

Φυσικοθεραπεύτρια- ολιστική θεραπεύτρια 

διευθύντρια κέντρου ολιστικών θεραπειών

«έ ν υδ ρ ο»


www.anaptixirc.gr

/